17.5.2018

Ruokakaupassa käynti on helppo nakki - vai onko?



Yhteistyössä Invalidiliiton kanssa

Tällä viikolla (14.-20.5) vietetään Helppo liikkua -viikkoa, jonka teemana on esteettömyys ja yhdenvertaisuus. Esteettömyyttä voi lähestyä hyvinkin erilaisista näkökulmista, mutta minulle esteetön asuminen ja ympäristö on lähimpänä sydäntä. Siksi päätinkin havainnollistaa teille, miten yksi tyypillisistä arjen tilanteista eli ruokakaupassa käynti meidän perheeltä luonnistuu. Kaupassa käyntihän on helppoa, vai onko sittenkään?

Kun käyn yksin kaupassa (mitä tapahtuu tosi harvoin), kävelen ovista sisään, nappaan ostoskärryt matkaan, kerään tavarat kyytiin, maksan ja poistun kaupasta. Suurin ongelma reissun aikana on keksiä, mitä laittaisin ruoaksi ja mitä aineita siihen tarvitaan. Melko simppeliä.


Useimmiten käyn kuitenkin kaupassa kahden lapsen kanssa. Toinen on kohta 2-vuotias taapero, jota ei voi päästää kaupassa vapaaksi, ellen halua viettää koko reissua hänen perässään juosten. Toinen taas on kohta kuusi vuotta täyttävä nuori neiti, joka ei pysty kävelemään itse. Lähimarketit ovat ympäristöinä esteettömiä (yhdessä kerroksessa ilman tasoeroja), mutta suurin ongelma meidän kauppareissuillamme on sopivan kulkuvälineen löytäminen.

Mihin laitan 2-vuotiaan, 6-vuotiaan erityislapsen ja 4-henkisen perheen ostokset? 

Valitettavasti ei ole vielä keksitty perheemme käyttöön sopivaa monitoimikauppavaunua, jossa olisi paikka taaperolle, tuki-istuin erityislapselle ja tilaa parille ostoskassilliselle. Pitäisi kyllä olla!
Sitä odotellessa pulma on ja pysyy. Jos otan ruokakauppaan mukaan tytön pyörätuolin, en pysty samaan aikaan työntämään ostoskärryä. Tyttäreni ei jaksa vielä kelata pyöristä itse muuta kuin lyhyitä matkoja joten minun käteni ovat sidotut. Korinkin kanssa tarvisin lisäkäsiä, sillä kuka katsoo taaperon perään, kun minä työnnän pyörätuolia ja poimin tavaroita koriin?

Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi: 


1. Kaksoskärryt. Marketeista löytyy yleensä muutamat kaksosille tarkoitetut ostoskärryt, joissa on kaksi vierekkäistä istuinta. Tyttärelle istuma-asento ei ole niissä kovin kummoinen ja hän alkaa olla kärryihin jo liian pitkä, mutta tarvittaessa pystymme tekemään niillä lyhyen ostosreissun.  Ongelmaksi on osoittautunut kuitenkin kärryjen pieni määrä ja useamman kerran onkin käynyt niin, etten ole löytänyt koko kaupasta yksiäkään kaksoskärryjä. Toisessa marketissa kärryjä on vain 1-2 kpl ja jos ne sattuvat olemaan varattuja, joudumme vaihtamaan kauppaa.

Olenkin antanut palautetta, että kaksoskärryjä voisi hankkia ainakin muutamat lisää, sillä kyse on tuskin kovin suuresta investoinnista. Olisi myös mukava, jos kärryt voisi säilyttää eteisessä (tai vielä parempaa: parkkialueella), ettei lapsia tarvisi jättää autoon odottamaan siksi aikaa, kun metsästän vaunuja eri puolilta kauppaa.


2. Tuplavaunut. Useimmiten käymme kaupassa kävellen ja otamme mukaan omat Thule Chariot tuplavaunut. Niissä on paikka molemmille lapsille (tytärkin mahtuu vielä toistaiseksi kyytiin) ja melko suuri säilytyslokero ostoksille. Ostoskärryjä en pysty niiden lisäksi ottamaan vaan laitan kaupassa yhden korin työntöaisan päälle ja kannan toista kädessä/vedän pyörällistä koria perässä. Olemme tällä kokoonpanolla muiden asiakkaiden mielestä jonkinasteinen nähtävyys, mutta väliäkös tuolla. Sillä mennään, mikä toimii.



Kaupassa käynti ei siis ole kaikille aivan yksinkertaista, ja meidän näkökulmamme on vain yksi monien joukossa. Mielestäni ruokakaupoissa (ja kaupoissa yleensä) voitaisiin huomioida vielä nykyistä paremmin niin esteettömyyttä kuin erilaisten asiakkaiden tarpeita. Tässä vaiheessa täytyy antaa kunniamaininta läheiselle Prismalle, johon on hankittu tuki-istuimella varustettu ostoskärry (alin kuva). Se on varmasti monelle perheelle kauppareissun pelastus.

Yleensä erityistarpeisiin suunnitellut ratkaisut hyödyttävät kaikkia asiakkaita eivätkä ole todellakaan keneltään pois. Ainakin itse lähtisin mielelläni mukaan ideoimaan ostosympäristön parantamista jos joku lähiympäristön kauppiaista päättäisi sellaisen tilaisuuden järjestää. Se välittäisi myös kauppiaan suunnasta merkityksellistä viestiä: Jokainen asiakas on tärkeä, ja kaikille halutaan tarjota tasavertaisesti laadukas palvelukokemus.


Lähetä kommentti

Kommentoithan aina, kun blogini herättää ajatuksia.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search