2.10.2017

Luuletko, ettei esteettömyys kosketa sinua?



Viimeisen parin vuoden aikana olen lukuisat kerrat törmännyt siihen ajattelutapaan, että esteettömyys koskettaa vain tiettyjä ihmisryhmiä. Näillä ihmisryhmillä tarkoitetaan useimmiten vammaisia ja vanhuksia. Tällainen ajattelumalli on mielestäni verrattavissa kutakuinkin siihen, kun sanottaisiin terveellisen ruokavalion olevan vain laihduttajia varten. Kyllä, esteettömiä ympäristöjä tarvitsevat eniten sellaiset ihmiset, jotka jonkin vamman, sairauden tai iän vuoksi ovat ns. toimintakyvyltään rajoittuneita, mutta he eivät missään nimessä ole ainoita esteettömyydestä hyötyjiä.

Oletko ajatellut, että sinäkin voit yllättäen vammautua tai sairastua vakavasti? En tietenkään toivo kenellekään niin ikävää kohtaloa, mutta tosiasia on, että kuka tahansa meistä voi joutua onnettomuuteen tai saada esimerkiksi jonkin sairauden seurauksena käyttöönsä apuvälineen. Ja ne, jotka saavat elää elämänsä terveinä, tarvitsevat todennäköisesti viimeistään vanhoilla päivillä esteetöntä ympäristöä liikkumisen tueksi.

Olen monesti kaupungilla liikkuessani miettinyt, kuinka erilaisesta näkökulmasta vaikkapa ostosympäristöä katsoo silloin, kun mukana on lastenrattaat. Etukäteen pitää miettiä, missä kohtaa kauppakeskusta on portaita, ramppeja taikka hissi, ja suunnitella mielessään sopiva kulkureitti. Tiettyihin kauppoihin tai ravintoloihin ei mielellään mene rattaiden kanssa, jos tietää niiden olevan ahtaita ja vaikeakulkuisia. Kuinkahan monen ostoskeskuksen tai muun julkisen tilan suunnitteluun on otettu mukaan vaikkapa perheen äiti, pyörätuolilla liikkuva henkilö ja seniori, jotka toisivat jo suunnitteluvaiheessa mukaan käytännön näkökulman ympäristössä liikkumiseen?


Talouselämä uutisoi elokuussa Scandic-hotelliketjun pitkäjänteisestä panostamisesta esteettömyyteen. Vuodesta 2003  hotelliensa esteettömään palveluun satsannut Scandic on lisännyt vuosittaisten hotelliyöpymisten määrää 15 000 kappaleella. Scandicilla on oma esteettömyyslähetti ja kaikki ketjun työntekijät käyvät läpi interaktiivisen esteettömyyskoulutuksen. En missään nimessä usko, että lisääntynyt majoittujien määrä koostuu pelkästään liikuntarajoitteisista asiakkaista vaan ketjun esteettömyyteen tekemät panostukset hyödyttävät takuulla koko asiakaskuntaa ja tekevät hotelliympäristöistä toimivampia kokonaisuuksia. 

Ihmettelen usein, miksi esteettömyydellä on niin negatiivinen leima vaikka sen lähtökohta on hyvinkin myönteinen. Vielä tänä päivänäkin esteettömyys yhdistetään epämiellyttävän näköisiin ratkaisuihin kuten kalseisiin invavessoihin ja epämääräisiin luiskarakennelmiin. Esteetön ympäristö voi hyvin suunniteltuna olla aivan yhtä tyylikäs kuin "ei-esteetön". Olisikohan aika siirtyä nykyaikaan ja alkaa toden teolla panostamaan ympäristöihin, jotka soveltuvat kaikille ihmisille toimintakyvystä ja iästä riippumatta?


Kuvalähteet:
van.doc
Pinterest
Talouselämä 

Lähetä kommentti

Kommentoithan aina, kun blogini herättää ajatuksia.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search